تازه های دیجیتال مارکتینگ

آیا گرافیست های ایرانی بازار محور شده اند؟

مقایسه میزان تولیدات دیجیتال در ایران و دنیا

222

پیش از اینکه اینترنت چنین گسترده شود و دنیای چاپ رفته رفته جای خود را به فایل های دیجیتالی بدهد، گرافیست های در سراسر دنیا برای دیدن نمونه کارها و الهام گرفتن از ایده ها، ناگزیر به تهیه کتاب های تصویرسازی بودند. کتاب هایی با قطر زیاد و البته گران قیمت.

تا اینکه با فرا رسیدن عصر دیجیتالی، تولیدات چاپی به سمت دیجیتالی شدن پیش رفت و فعالان عرصه طراحی و گرافیک روی به انتشار آثار خود در اینترنت آوردند. سپس تولیدکننده های دیگر فایل های دیجیتالی مانند 3D نیز چنین کردند.

مانند بسیاری از عرصه های دیگر، پیشگامان این اقدام هم جایی غیر از ایران بود تا جایی که امروز بازار ایران در زمینه نیاز به منابع فایل ها و تصویرهای دیجیتالی به شدت به وب سایت های خارجی وابسته شده است.  درست مانند زمانی که کتاب های تصویرسازی هم تماما خارجی بود. تنها تفاوت در این است که درسترسی به کتاب ها در گذشته بسیار دشوار و امروز دسترسی به نمونه کارهای و تصویرسازی های خارجی آسان تر است. منتها دسترسی به فایل های تولید شده توسط طراحان حرفه ای و به نام خارجی، همچنان سخت و گاه ناممکن است.

از سوی دیگر، این وابستگی موجب کاهش میزان خلاقیت در تولید فایل های دیجیتالی ایرانی شده است و الگو معمولا، نمونه هایی است که با سلیقه بازار ایران آنچنان همخوانی ندارد. به طور ویژه می توان به این عدم هماهنگی در فرم و نوع فونت فارسی با لاتین اشاره نمود.. به این معنا که یک تصویرسازی مثلا اروپایی که با در نظر گرفتن فرم فونت لاتین طراحی شده است، وقتی برای فونت فارسی استفاده می شود، دچار یک دوگانگی در طراحی می گردد.

اما مشکل از کجاست؟ چرا حجم تولیدات داخلی تا این حد اندک و در بیشتر موارد بی کیفیت است؟ آیا گرافیک ایران بازاری شده است؟ و آیا همه تولیدات دیجیتالی ایران از این مشکل رنج می برد؟

بهتر است در آغاز تعریفی از بازاری شدن داشته باشیم.

وقتی متخصص یک کار که می تواند در هر شرایطی نسبت به «تولید» اقدام نماید فقط منتظر دریافت سفارش در قبال دستمزد باشد و سپس به تولید بپردازد، در این صورت می توان گفت که دچار شرایط «بازار» شده و به اصطلاح «بازاری» شده است. منظور از متخصص در اینجا تولیدکننده محصولات فیزیکی نیست چرا که این دسته از محصولات برای تولید، نیازمند حجم بالای سرمایه گذاری هستند. اما برای تولید یک فایل دیجیتالی مانند تصویرسازی، فایل های 3D و… کمترین میزان سرمایه مادی را برای خلق اثر نیازدارد و بیشتر از سرمایه ذهنی خود هزینه خواهد کرد. این گونه از تولیدکنندگان در زمانی که فقط و به واسطه درخواست مستقیم دست به تولید بزنند، در بند «بازار» گرفتار هستند. در حالی که خلاقیت حکم می کند که یک گرافیست یا طراح سه بعدی یا انیمیشن و حتی یک برنامه نویس، دائما در حال تولید و گسترش نمونه کارهای خود باشد.

به عنوان نمونه کافی است در گوگل یک عبارت مرتبط با این موضوع را جستجو کنید. مثلا Flower Vector و با حجم عظیمی از وکتورهای متنوع با موضوع «گل» مواجه خواهید شد. حالا همین عبارت را به فارسی جستجو کنید. یا چیزی عایدتان نخواهد شد و یا همان نمونه های خارجی را با دستکاری های ناشیانه خواهید دید. به ندرت هم تصویرهایی با اصالت از یک طراح ایرانی به چشم می خورد…

آری! دنیای تولید و خلق فایل های دیجیتالی ایران – به جز در موارد آموزشی مانند ویدیوها و مقالات – بسیار فقیر و دچار کاستی های فراوانی است. با گشت و گذاری در گروه ها و کانال های فعالان این عرصه می بینیم که یا بحث درباره موضوعات غیر مرتبط در جریان است و یا صحبت از یافتن راهی برای دانلود فایل های حرفه ای از وب سایت های خارجی. هرگز سخنی از تولید یک وکتور یا یک قالب سایت یا آبجکت سه بعدی و… به چشم نمی خورد. وضع در دنیای برنامه نویسی کمی بهتر است اما این بخش هم گرفتار سفارش های بازار است و شاید به تعداد انگشتان یک دست باشند برنامه نویسانی که در حال نوآوری و تولید و خلق یک ایده جدید هستند.

زیرساخت های این صنعت هم حال خوشی ندارد. وب سایت هایی که در زمینه عرضه فایل های دیجیتالی پدید آمده اند عموما کاربران را تشویق به فارسی سازی تولیدات خارجی می کنند. کار تا جایی پیش رفته که روی فایل های خارجی لایسنس داخلی هم گذاشته و هرگونه کپی برداری از آن را خلاف دانسته اند، چرا؟ چون آن را از LTR به RTL تغییر داده اند!!!

در هر صورت برای جبران این نقص بزرگ در صنعت فایل های دیجیتالی، تنها یک عزم جدی لازم است که باید در ذهن تک تک متخصصان و حتی کارآموزان پرورش یابد. اینکه «لازم نیست حتما در قبال دریافت مستقیم سفارش و پول نسبت به تولید و خلق فایل اقدام کنیم، بلکه می توانیم با غنی تر کردن نمونه کارهای خود و استفاده از خلاقیت ذهنی، به خلق آثاری دست بزنیم که در دراز مدت برایمان عواید بیشتری خواهد داشت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.